26 października nasze "logopedki" Pani Paulina i Pani Wiola przeprowadziły warsztaty dla chętnych rodziców nt. "Domowe zabawy logopedyczne ...". W warsztatach wzięło udział 6 mam z grup 3 i 5 latków. Po krótkiej prezentacji multimedialnej dotyczącej etapów rozwoju mowy i artykulacji w zależności od wieku dziecka, niepokojących cech oraz przyczyn wad wymowy, nasze mamy pod przewodnictwem "logopedek" przystąpiły do kreatywnych ćwiczeń praktycznych: oddechowych, artykulacyjnych, słuchowych i fonacyjnych. Rodzice stwierdzili, że tematyka warsztatów była dla nich atrakcyjna, spełniła oczekiwania i chętnie wezmą udział w kolejnych spotkaniach. Dziekujemy Rodzicom za uczestnictwo i współdziałanie z przedszkolem a naszym paniom logopedkom za przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów oraz umiejętne dzielenie się wiedzą.
Mowa jest aktem porozumiewania się ludzi i dlatego jej rola w kontaktach społecznych jest bardzo ważna. Dziecko dzięki mowie poznaje świat, potrafi wyrażać swoje potrzeby, uczucia, emocje i spostrzeżenia. Dlatego tak ważny jest jej prawidłowy rozwój. Rodzice i nauczyciele w przedszkolu powinni wiedzieć, na jakim etapie rozwoju mowy znajduje się dziecko aby w porę dostrzec ewentualne nieprawidłowości i we właściwy sposób pomóc dziecku lub wspierać rozwój jego mowy.
Rozwój mowy dziecka przebiega w kilku etapach:
- okres melodii (0 – 1 r.ż.) - okres wyrazu (1 – 2 r.ż.) - okres zdania (2 – 3 r.ż.) - okres swoistej mowy dziecięcej (3 – 7 r.ż.)
Trzylatek powinien porozumiewać się z otoczeniem za pomocą zdań lecz nie musi realizować prawidłowo wszystkich głosek. Typowy zasób głoskowy trzylatka to: - wszystkie samogłoski: a, e, o, u, i, y, ę, ą - spółgłoski: p, b, m, n, ł, f, w, t, d, l, ś, ć, ź, ń, k, g, h
Umiejętności wymowy pozostałych spółgłosek dziecko nabywa:
- w wieku 3-4 lat :s, z, c, dz - w wieku 4 – 6 lat: sz, ż, cz, dż, r
Oczywiście nabywanie umiejętności mówienia i prawidłowej realizacji głosek jest rzeczą indywidualną i dopuszczalne są kilkumiesięczne różnice w rozwoju mowy dzieci. Uważnie obserwujmy dzieci, reagujmy na wszystkie nieprawidłowości, które pojawią się w zakresie realizacji głosek. Pomagajmy dziecku mówiąc do niego, opowiadając mu o otaczającym świecie, ucząc prostych rymowanek i wierszyków czy stosując łatwe ćwiczenia wymowy.
96-300 Żyrardów
ul. Przedszkolna 1