Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Wspomagamy rodzinę - czyli pierwsze warsztaty logopedyczne za nami

Wspomagamy rodzinę - czyli pierwsze warsztaty logopedyczne za nami

26 października nasze "logopedki" Pani Paulina i Pani Wiola przeprowadziły warsztaty dla chętnych rodziców nt. "Domowe zabawy logopedyczne ...". W warsztatach wzięło udział 6 mam z grup 3 i 5 latków. Po krótkiej prezentacji multimedialnej dotyczącej etapów rozwoju mowy i artykulacji w zależności od wieku dziecka, niepokojących cech oraz przyczyn wad wymowy, nasze mamy pod przewodnictwem "logopedek" przystąpiły do kreatywnych ćwiczeń praktycznych: oddechowych, artykulacyjnych, słuchowych i fonacyjnych. Rodzice stwierdzili, że tematyka warsztatów była dla nich atrakcyjna, spełniła oczekiwania i chętnie wezmą udział w kolejnych spotkaniach. Dziekujemy Rodzicom za uczestnictwo i współdziałanie z przedszkolem a naszym paniom logopedkom za przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów oraz umiejętne dzielenie się wiedzą.

Mowa jest aktem porozumiewania się ludzi i dlatego jej rola w kontaktach społecznych jest bardzo ważna. Dziecko dzięki mowie poznaje  świat, potrafi wyrażać swoje potrzeby, uczucia, emocje i spostrzeżenia. Dlatego tak ważny jest jej prawidłowy rozwój. Rodzice i nauczyciele w przedszkolu powinni wiedzieć, na jakim etapie rozwoju mowy znajduje się dziecko aby w porę dostrzec ewentualne nieprawidłowości i we właściwy sposób pomóc dziecku lub wspierać rozwój jego mowy.

 Rozwój mowy dziecka przebiega w kilku etapach:

 - okres melodii (0 – 1 r.ż.) - okres wyrazu (1 – 2 r.ż.) - okres zdania (2 – 3 r.ż.) - okres swoistej mowy dziecięcej (3 – 7 r.ż.)

Trzylatek powinien porozumiewać się z otoczeniem za pomocą zdań lecz nie musi realizować prawidłowo wszystkich głosek. Typowy zasób głoskowy trzylatka to: - wszystkie samogłoski: a, e, o, u, i, y, ę, ą  - spółgłoski: p, b, m, n, ł, f, w, t, d, l, ś, ć, ź, ń, k, g, h

Umiejętności wymowy pozostałych spółgłosek dziecko nabywa:

 -  w wieku 3-4 lat :s, z, c, dz     - w wieku 4 – 6 lat: sz, ż, cz, dż, r

Oczywiście nabywanie umiejętności mówienia i prawidłowej realizacji głosek jest rzeczą indywidualną i dopuszczalne są kilkumiesięczne różnice w rozwoju mowy dzieci. Uważnie obserwujmy dzieci, reagujmy na wszystkie nieprawidłowości, które pojawią się w zakresie realizacji głosek.  Pomagajmy dziecku mówiąc do niego, opowiadając mu o otaczającym świecie, ucząc prostych rymowanek i wierszyków czy stosując łatwe ćwiczenia wymowy.

Data dodania: 2023-11-02 13:47:54
Data edycji: 2023-11-02 13:58:27
Ilość wyświetleń: 173

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej