Szanowni Rodzice. Od 3 czerwca do 7 czerwca trwał będzie nabór dzieci na tzw. dyżury wakacyjne w miesiącach lipiec i sierpień dla rodziców pracujących, kórzy nie są w stanie zapewnić dziecku opieki. Informacje dotyczące dyzurów znajdziecie Państwo w zakładce górnej DYŻUR WAKACYJNY 2024
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Wspomagamy rodzinę - czyli pierwsze warsztaty logopedyczne za nami

Wspomagamy rodzinę - czyli pierwsze warsztaty logopedyczne za nami

26 października nasze "logopedki" Pani Paulina i Pani Wiola przeprowadziły warsztaty dla chętnych rodziców nt. "Domowe zabawy logopedyczne ...". W warsztatach wzięło udział 6 mam z grup 3 i 5 latków. Po krótkiej prezentacji multimedialnej dotyczącej etapów rozwoju mowy i artykulacji w zależności od wieku dziecka, niepokojących cech oraz przyczyn wad wymowy, nasze mamy pod przewodnictwem "logopedek" przystąpiły do kreatywnych ćwiczeń praktycznych: oddechowych, artykulacyjnych, słuchowych i fonacyjnych. Rodzice stwierdzili, że tematyka warsztatów była dla nich atrakcyjna, spełniła oczekiwania i chętnie wezmą udział w kolejnych spotkaniach. Dziekujemy Rodzicom za uczestnictwo i współdziałanie z przedszkolem a naszym paniom logopedkom za przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów oraz umiejętne dzielenie się wiedzą.

Mowa jest aktem porozumiewania się ludzi i dlatego jej rola w kontaktach społecznych jest bardzo ważna. Dziecko dzięki mowie poznaje  świat, potrafi wyrażać swoje potrzeby, uczucia, emocje i spostrzeżenia. Dlatego tak ważny jest jej prawidłowy rozwój. Rodzice i nauczyciele w przedszkolu powinni wiedzieć, na jakim etapie rozwoju mowy znajduje się dziecko aby w porę dostrzec ewentualne nieprawidłowości i we właściwy sposób pomóc dziecku lub wspierać rozwój jego mowy.

 Rozwój mowy dziecka przebiega w kilku etapach:

 - okres melodii (0 – 1 r.ż.) - okres wyrazu (1 – 2 r.ż.) - okres zdania (2 – 3 r.ż.) - okres swoistej mowy dziecięcej (3 – 7 r.ż.)

Trzylatek powinien porozumiewać się z otoczeniem za pomocą zdań lecz nie musi realizować prawidłowo wszystkich głosek. Typowy zasób głoskowy trzylatka to: - wszystkie samogłoski: a, e, o, u, i, y, ę, ą  - spółgłoski: p, b, m, n, ł, f, w, t, d, l, ś, ć, ź, ń, k, g, h

Umiejętności wymowy pozostałych spółgłosek dziecko nabywa:

 -  w wieku 3-4 lat :s, z, c, dz     - w wieku 4 – 6 lat: sz, ż, cz, dż, r

Oczywiście nabywanie umiejętności mówienia i prawidłowej realizacji głosek jest rzeczą indywidualną i dopuszczalne są kilkumiesięczne różnice w rozwoju mowy dzieci. Uważnie obserwujmy dzieci, reagujmy na wszystkie nieprawidłowości, które pojawią się w zakresie realizacji głosek.  Pomagajmy dziecku mówiąc do niego, opowiadając mu o otaczającym świecie, ucząc prostych rymowanek i wierszyków czy stosując łatwe ćwiczenia wymowy.

Data dodania: 2023-11-02 13:47:54
Data edycji: 2023-11-02 13:58:27
Ilość wyświetleń: 129

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej